Materiály: GFK sklolaminát a GFK racing

Materiály: GFK sklolaminát a GFK racing

Sklolaminát je materiál, který známe už dlouho. Pokud jste někdy jeli vodu, s velkou pravděpodobností z něj byla vaše loď. Možná jste našli sklolaminátovou nádrž – je to materiál odolný mnoha jinak žíravým prvkům a existují jeho varianty, ze kterých lze vyrobit nádrž o kapacitě až 300 tun. Vyrábí se z něj například i většina plošných spojů (prokládá se měděnými pásky), rotory vrtulníků, trupy některých letadel, ortopedické „sádry“, skluzavky – a kapoty na motocykly.

Jeho prvopočátky sahají až před druhou světovou válku, první sklolaminátová loďka údajně vznikla v roce 1937, i když byla příliš křehká, a hned o dva roky později si z něj Spojené státy postavily trup a křídla letadla, zatímco Rusko pro změnu další loď, tentokrát dopravní.

Sklolaminát je zajímavý tím, jak velmi různorodý může být – v podstatě se jedná o skleněná vlákna navrstvená na sebe a prosycená pryskyřicí. Díky tomu vzniká velmi pevná a zároveň ve svých počátcích dobře tvarovatelná hmota, která toho vydrží skutečně mnoho. Ovšem sklolamináty se od sebe mohou velmi lišit a každý výrobce má svůj vlastní postup – nehledě na různé pryskyřice a polymery, už skelná vlákna v něm mohou být (ne)uspořádána v podobě mikrokuliček, jako neorganizovaná nasekaná vláka, nebo jako rohože z těchto vláken utkané. Právě tu poslední metodu, totiž vrstvení skelných rohoží, používá při výrobě Motoforza.

Skelná vlákna jsou velmi odolná tlakům i tahům, ale pouze podél své osy. V příčném směru, při úderu z boku, chcete-li, jsou naopak velice křehká. Naložením několika vrstev tak, aby v každé vlákna směřovala jinam, výrobci tuto křehkost mohou velmi dobře zkorigovat tak, aby se vaše díly neroztříštily při prvním naťuknutí.

Pokud jste si pročetli sekci Materiály na našich stránkách, zjistili jste, že sklolaminátové díly jsou vyztuženy v hodně namáhaných místech ještě dalšími kompozity. Je to proto, že sklolaminát má své hranice, kde by náročnost jeho výroby a potřebná tloušťka překonala příznivou cenovou hranici i uživatelský komfort, už jen proto, že tlustší díly se hůře instalují a více by motorku zatížily.

Díky postupnému vrstvení je také jednoduché jednotlivé vrstvy obarvit – to je právě výhoda námi nabízeného probarveného sklolaminátu. I v případě drobného poškození horní vrstvy se odkryje pouze další, která je nasycená stejnou barvou. I proto jsou menší oděrky a ťukance méně nápadné. Navíc pak odpadá nutnost dalšího lakování.

Varianta Racing je oproti standardnímu sklolaminátu výrazně lehčí – jak už bylo zmíněno, výroba sklolaminátu má mnoho proměnných a do značné míry lze kontrolovat jednotlivé parametry. GKF Racing je sportovní varianta, která se směle může postavit na start i těch nejnáročnějších závodů.

PS: GFK je z německého „Glasfaserverstärkter Kunststoff“, doslova plast vyztužený skelnými vlákny. V angličtině ho najdete pod názvem „fiberglass“ nebo pod zkratkami GRP či GFRP.


NOVINKY 29.7.2016
Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací