5 tipů, jak snížit spotřebu paliva

5 tipů, jak snížit spotřebu paliva

Je fakt, že ve srovnání se čtyřkolými plechovkami toho motorka zdaleka tolik nesežere. Ale proč zbytečně namáhat stroj i peněženku, když stačí trochu zapojit zdravý rozum a dodržovat několik skutečně základních pravidel?

1. Pravidelná údržba

Ať už jste srdcaři, kteří si umí na stroji dělat všechno sami, nebo jednou za čas raději přivezete svůj motocykl do servisu, nezapomínejte na základní doplnění nebo výměnu provozních kapalin, čištění nebo výměnu filtrů, kontrolu opotřebování motoru (ale i dalších částí) a nepovažujte návod od výrobce za něco pod vaši úroveň.

Pokud máte například „vodníka“, tedy motor chlazený vodou, víte, jakou chladicí kapalinu byste do něj měli dolívat? Jak ji správně naředit? A kdy byla naposledy měněná? Pokud nejste první majitel, může se stát, že některé informace prostě nemáte. Zainvestujte raději do prevence, než abyste se potom divili.

2. Pneumatiky – dezén a huštění

Vysvětlovat motorkáři, že pneumatiky jsou to jediné, co má kontakt se silnicí, je snad zbytečné. Dnes je jich mnoho typů, a zcela jistě každý ví, který je vhodný právě pro jeho stroj a na povrch, po kterém jezdí nejčastěji. Podhuštění pneumatik sice rozšíří stopu, ale zároveň zvýší valivý odpor. A čím větší odpor, tím vyšší spotřeba.

Pro pořádek je nutné zmínit, že sjetý vzorek pneumatik je ohrožením života nejen vašeho, ale také všech okolo. Bezpečnost především, ať máte před sebou ještě mnoho kilometrů.

3. Styl jízdy

Bylo to již řečeno mnohokrát, ale z toho, co je vidět na silnicích, je jasné, že si to ještě pár opakování zaslouží. Pokud pojedete stylem brzda-plyn, stejně čas nijak výrazně nenaženete. Pokud nebudete řadit včas, sice se vám může líbit, jak přetočený motor drsňácky řve, ale kromě zvýšené spotřeby na to doplatíte také zvýšeným opotřebením válců. Ostatní motorkáři kolem vás stejně ví, že ten motor řve, chudák, bolestí.

S postupujícím zaváděním elektronických řídicích jednotek i do motocyklů už zdaleka ne všechny umí tak efektivně brzdit motorem. Při koupi nového stroje byste na to měli pamatovat a ozkoušet si jeho možnosti někde v klidu, aby vás pak v provozu změna nezaskočila.

Pokud se nejedete jen tak projet a potřebujete se někam dostat na konkrétní hodinu, věnujte chvíli přípravě trasy. Zjistěte si poslední uzavírky, koukněte na dopravní zpravodajství, na předpověď počasí – a taky vyražte včas.

4. Aerodynamika

Pokud vynecháme konstrukci stroje jako takovou, můžeme problémy s aerodynamikou rozdělit do dvou skupin. První jsou uvolněné díly kapotáže, které je potřeba urychleně připevnit nebo vyměnit. Ta druhá je vše, co na svůj motocykl navěsíte – plexi, tankvaky, kufry, rolky… To všechno by mělo nejen pevně držet a dobře vypadat, ale také by to mělo do proudu vzduchu kolem vás při jízdě zasahovat jen minimálně. Na spoustu věcí myslí výrobci, ale i tak je konečná zodpovědnost na vás.

5. Kvalitní palivo

V České republice pravidelně ČOI zveřejňuje seznam čerpacích stanic pokutovaných za nedostatky v kvalitě nebo složení pohonných hmot. Když budete chvíli pátrat na internetu, zcela určitě ho najdete.

Je ale léto, doba prázdnin a dovolených, a mnoho z vás se zcela jistě vydá na zahraniční dovolenou v jedné stopě. Informujte se předem, jaká je situace s palivem ve vámi vybrané zemi (a také cestou) a na co si dát pozor.

Mimochodem, při cestě za hranice si také nezapomeňte osvěžit jejich pravidla silničního provozu, a to nejen ohledně povolených rychlostí, ale i co do povolené/povinné výbavy (ostatně, zkontrolujte si i na tuzemskou jízdu, jestli máte náhradní pojistku, reflexní vestu a lékárničku v pořádku).

Přejeme vám příjemné léto a hodně ujetých kilometrů.

PS: Někteří automobilisté ztrácí hodně paliva tím, že se jim přes špatně zašroubované víko nádrže vypařuje. Nenapodobujte je, prosím. Bude to lepší pro vaši peněženku i životní prostředí…


NOVINKY 30.6.2016
Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací